Kahramanmaraş İptal Davası

Kahramanmaraş iptal davası, idarenin gerçekleştirmiş olduğu ve idari yargı yolu açılan işlemlerde denetimi gerçekleştiren bir davadır. Bu dava bir idari dava türüdür. Gerçekleştirilen idari işlemde sebep, yetki, konu, şekil veya amaç yönlerinden birinin hukuka aykırılık

teşkil etmesi durumunda menfaati zedelenen kişiler tarafından işlemin iptal edilebilmesi açısından açılan bir davadır.

İptal edilmesi istenen idari işlemin niteliği mahkemenin görevlendirilebilmesi açısından önem arz eder. İptal davası söz konusu olduğu zaman görevli mahkemeler İdare Mahkemesi ve Vergi Mahkemesi'dir. Yargılamanın ilk aşaması tamamlandıktan sonra karara itiraz amacı ile başvurulacak istinaf makamı Bölge İdare Mahkemesi'dir. Temyiz amacı ile başvurulacak mahkeme ise Danıştay'dır. Danıştay, bazı davalarda ilk derece mahkemesi olarak da görev alır.

Kahramanmaraş iptal davası, belirli süre içerisinde açılabilecek bir davadır. Dava açma süresi idare hukuku söz konusu olduğu zaman genel dava açma süresi ve özel dava açma süresi olarak ikiye ayrılmaktadır.

Genel dava açma süresi, idare mahkemesi ve Danıştay'da aynı; vergi mahkemesinde farklıdır. Danıştay ve idare mahkemesi söz konusu olduğu zaman süre 60 gün, vergi mahkemelerinde ise genel dava açma süresi 30 gündür. Özel dava açma süresi ise iptal davasının açılması ile alakalı özel yasa veya özel madde bulunması durumunda söz konusu olmaktadır. Bu sürelerin iptal davası açarken uygulanabilmesi için idare yaptığı işlemde bu süreyi açıkça göstermek zorundadır. Aksi takdirde iptal davası açmak için geçerli süre genel dava açma süresi olarak kabul edilir.

İptal Davası Açarken Süre Nasıl Başlar?

Kahramanmaraş iptal davası açmak için dikkat edilmesi gereken bir husus da süre başlangıcı hususudur. İptal davası açma durumunda sürelerin başlangıcı İYUK m.7 ile açıklığa kavuşturulmuştur.

İdari uyuşmazlık söz konusu olduğu zaman dava açmak istiyorsanız yazılı bildirim yapıldığı andan itibaren yani tebliğ edilen tarih itibari ile dava süresinin işlediğini bilmeniz gerekmektedir. Vergi mahkemesine başvurmak istiyorsanız öncelikli olarak niteliği tam olarak belirlemeniz gerekir. Bazı durumlarda tahsilatın, bazı durumlarda tebliğin ve bazı durumlarda kararın idareye iletilmesini izleyen gün itibari ile dava açma süresi işlemeye başlar.

Tebliğ durumunda adresi belli olmayan kişilere ilan yolu ile bildirim yapılmaktadır. Böyle bir durum söz konusu olduğu zaman ilan tarihini izleyen günden itibaren 15 gün sonra dava açma süresi işler duruma gelecektir. Düzenleyici işlem söz konusu olduğu zaman dava açma süresi ise ilan tarihini izleyen gün itibari ile başlayacaktır.

İdari İşleme Karşı Üst Makama Başvurma Hali Söz Konusu Olursa

Kahramanmaraş iptal davası açmadan önce gerçekleştirilen idari işlemin kaldırılması, değiştirilmesi, geri alınması veya yeni işlem yapılabilmesi açısından farklı bir makama başvurmak gerekebilir. Üst makamın olmadığı durumlarda ise makama başvurmak gerekebilir. Gerçekleştirilen başvuru, idari dava açma süresini durdurur. İdari makamın gerçekleştirilen bu başvuruya 60 gün içerisinde cevap vermemesi durumunda gerçekleştirilen istek reddedilmiştir. Ret durumunun gerçekleşmesi ile birlikte dava açma süresi yeniden işler hale gelir.

İptal davası açılmasını gerektiren herhangi bir idari işlem söz konusu değilse kişi idareye başvurarak bir işlemin veya bir eylemin gerçekleştirilmesini talep edebilir. İdari makamın 60 gün boyunca bu talebe cevap vermemesi durumunda istek zımni olarak reddedilmiş sayılır. Zımni ret durumunda tekrar dava açılabilmesi söz konusu olur. İdari makamın bu 60 günlük süre içerisinde verdiği cevap kesin değilse ilgili kişi bu cevabı ret kabul ederek dava açabilir. İlgili dilerse idarenin kesin cevap vermesini bekleyebilir. Ancak bu bekleme süresi idari makama başvuru tarihi itibari ile 6 ayı aşamaz.

İptal Davasına Konu Edilebilen İdari İşlemler

Kahramanmaraş iptal davası açmak istiyorsanız dikkat etmeniz gereken en büyük husus idari işlemin niteliği ile alakalıdır. İptal davası açılabilecek idari işlemler kamu otoritesi kullanılarak gerçekleştirilen işlemlerdir.

Gerçekleştirilen işlemin iptale konu olabilmesi için kamu idaresi tarafından gerçekleştirilen bir işlem olması gerekmektedir. Aynı zamanda bu işlem kamu hizmetinin yürütülmesini hedefleyerek gerçekleştirilen bir işlem olmalıdır. İptale konu olacak işlemin tek taraflı irade açıklaması ile kurulan bir idari işlem olması gerekir. Aynı zamanda iptalin "kesin" ve "icrai" niteliği iptalin gerçekleşebilmesi açısından önem arz eder.

İdarenin düzenleyici işlemlerine karşı açılacak iptal davaları Danıştay'da açılacaktır.

İptal Davası Açma Ehliyeti

Kahramanmaraş iptal davası açmak için kişinin -gerçek veya tüzel kişi olması fark etmeksizin- dava açma ehliyetine sahip olması önem arz eder. Dava açabilmek için Medeni Kanunda belirtilen kriterlerin yanı sıra kişinin menfaatinin bulunması şartı da aranmaktadır. Dava konusunu oluşturan idari işlemin bu davayı açan kişinin menfaatini zedeleyecek durumda olması gerekmektedir. Menfaat ihlalinin bulunması durumunda sübjektif dava ehliyeti yokluğu davanın reddedilmesine sebebiyet verir.

Dava konusu ile davacı arasındaki menfaat ilişkisinde dikkat edilmesi gereken şey menfaat ilişkisinin kişisel, meşru ve güncel olmasıdır. Bu üç kritere uygun olmayan menfaatler davanın açılabilmesi için yeterli değildir. Meşru olma kriteri ile ifade edilen şey davayı açan kişinin hukuken korunmaya değer bir menfaat olmasıdır. Kişisel olma kriteri ise dava sonucunun kişiyi etkileyecek bir netice meydana getirmesini ifade eder. Güncellik ile ifade edilen ise hukuki etki doğurabilecek niteliği haiz olmasıdır.

Kahramanmaraş iptal davası kapsamında Emin Hukuk Bürosu büroda bulunan avukatlar aracılığı ile menfaatinizi ihlal eden idari işlemin iptal edilebilmesi için gerekli işlemleri yapacaktır. Yasal süresi içerisinde gerçekleştirilen işlemler ile birlikte idari işlemin iptali söz konusu olabilir. İptal davası açmak için gerekli gerekçeler söz konusu ise avukatlar bu gerekçeleri doğru bir şekilde tayin ederek işlemin iptal edilebilmesi için yetkili ve görevli mahkemeye başvuracaktır. İşlemin iptal edilmesi ile birlikte menfaati ihlal edilen davacı işlemin etkilerinden kurtulacaktır.