Kahramanmaraş Tazminat

Tazminatlar maddi tazminat ve manevi tazminat olarak iki farklı türe ayrılmaktadır. Maddi tazminat davaları genel olarak kanuna uygun olmayan bir işlem veya eylem yapılması durumunda, kişinin maddi olarak zarar görmesi sonucunda,

maddi zararının giderilmesi adına açılmaktadır. Manevi tazminat davaları ise benzer durumlar yüzünden kişilerin yaşadığı üzüntü, süreç içerisinde yıpranma, sürecin içerisinde oluşan maddi zararların ve kişinin yaşadığı manevi zararların giderilmesi amacıyla açılmaktadır. Maddi ve manevi tazminat davaları birlikte açılabilir veya kişiler süre içerisinde iki dava şeklinde hukuksal haklarını başlatabilirler. Ticari durumu olmayan bütün tazminat davaları, maddi değerine bakılmadan asliye hukuk mahkemelerinde açılmaktadır. Devlet tarafından zarar gören veya durumlar nedeniyle zarara maruz kaldığını düşünen kişiler dava açtıkları takdirde tam yargı davası açmaktadır. Tam yardı davaları genel olarak vergi mahkemelerinde veya idari mahkemelerde yapılmaktadır. Emin Hukuk Bürosu üzerinden tazminat davaları hakkında, detaylı bilgi alabilirsiniz.

Maddi ve Manevi Tazminat Davaları Nasıl Açılır?

Maddi ve manevi tazminat davaları bir sebep doğrultusunda haksız yere maddi ve manevi kayıp yaşayan kişilerin, uğradıkları zararı giderebilmesi için açılmaktadır. Tazminat davaları, en çok sözleşme uygun olmayan ayrılık sebepleri yüzünden veya haksız söz ve durumlar yüzünden açılmaktadır. Bununla beraber bir çok çeşitli konularda tazminat davası açılabilmektedir. Emin Hukuk Bürosu üzerinden tecrübeli avukatlarımız tarafından detaylı bilgi ve görüş alabilirsiniz. Genel olarak açılan maddi ve manevi tazminat davaları ise şu şekildedir;

• İş kazası sonucunda kişinin hasar alması, maddi ve manevi olarak kayıp yaşaması durumunda tazminat davası açılabilir.
  • Trafik kazası nedeniyle kişinin hasara uğraması, manevi olarak zedelenmesi veya kaza sonucunda vefat etmesi durumunda sorumlu olan kişilere maddi ve manevi tazminat davası açılabilir.
  • Ani yapılan sözleşme sonlandırması veya ihlaliyle kişinin maddi ve manevi zarar görmesi durumunda tazminat davası açılabilir.
  • Herhangi bir suç işlenmesi sonucunda maddi ve manevi tazminat davası açılabilir.
  • Hastaya hatalı müdahale yüzünden kaynaklanan tıbbi olumsuz nedenler doğrultusunda maddi tazminat davası açılabilir.
  • Evlilik sonlandırmak için açılan boşanma davalarında maddi ve manevi tazminat talep edilebilir.
  • Telif hakkı bulunan kişilerin telifinin ihlal edilmesi sonucunda maddi veya manevi tazminat davası açılabilir.

Maddi ve Manevi Tazminat Davası Açma Süresi

Maddi ve manevi tazminat davalarının açma süresi, istenilen tazminatın sebebine göre değişiklik göstermektedir. Tahmini bir bilgi için Emin Hukuk Bürosu üzerinden yetkili avukatlarımız ile görüşebilir, sorularınızı sorabilirsiniz. Tazminat davasında ki hukuki sebep, tazminat davasının açılacağı süreyi belirlemektedir. Tazminat davasında temel suçlardan biri üzerine dava açılıyorsa eğer eğer az zaman aşımı süresine göre manevi tazminat davası açılabilir. Eğer ceza kanunda ki temel dava suçu zaman aşımı süresini aşıyorsa, ceza davasının devam etmesi durumunda veya uzamış dava olması durumunda kişiler tazminat davası talebinde bulunabilirler. Tazminat davaları genel olarak fiil suçlardan kaynaklı açılmaktadır bunlar herhangi bir suç işlenmesi, trafik kazası yüzünden hasar veya kayıp verme, tıbbi müdahale hatası veya telif haklarının izinsiz çalınması haksız fiil eylemleri arasında girmektedir. Haksız fiillerde davanın zaman aşımına uğraması dava fiil ve failin belirlenmesinden sonra 2 yıl içerisinde fiil ve failin daha sonra belli olması durumunda ise 10 yıla kadar açılabilir. Trafik kazaları haksız fiil davasına girmektedir. Haksız fiil üzerinden uygulanan zaman aşımları trafik kazaları içinde geçerli bir unsurdur. Fakat Karayolları Trafik Kanunu üzerinden belirlenen kurallara göre trafik kazası sebebiyle tazminat davası açma süresi değişiklik gösterebilir.

Maddi ve Manevi Tazminat Davasına Kimler Başvuruda Bulunabilir?

Tazminat davalarında genel olarak sebep veren konu fark etmeksizin, fiil yada işleme konu olan bireyin maddi ve manevi tazminat davası açma hakkı bulunmaktadır. Örnek verilmesi gerekirse trafik veya iş kazası gibi bir olayda yaralanan kişiler, tıbbi bir müdahale altındayken doktor tarafından yanlış bir tedavi sonucunda hasar gören kişiler veya boşanma davası sırasında eşler karşılıklı olarak birbirinden maddi ve manevi tazminat isteyebilir. Bir kişinin hukuka uygun olmayan bir davranış sonucunda ölmesi durumunda aileler ölen kişi için maddi tazminat davası açabilir. Ölen bireyin eşi, evlatları veya anne ile babası kişinin kendisine maddi yardımda bulunduğunu belgeler ile ispatlayabilen herkes maddi ve manevi tazminat davası başvurusunda bulunabilir. Ölen kişinin arkasından büyük üzüntü duyan aile bireyleri manevi tazminat davası açma hakkına sahiptir.

Maddi ve Manevi Tazminat Davaları Kimlere Açılabilir?

Maddi ve manevi tazminat davaları vefat etme, yaralanma veya ikinci bir kişi tarafından maddi bir zarara uğrayan herkes tarafından gerçek ve tüzel kişilere karşı açılabilirler. Haksız fiil davalarında, haksız fiilin belirlenmesi durumunda o kişiye direkt olarak tazminat davası açılabilir. Fakat haksız fiili işleyen kişinin bazen birlikte tazminat ödemek zorunda kaldığı birileri de bulunabilir. Bu gibi durumlar genel olarak haksız fiili işleyen kişinin iş sahibi olabilir, bu durumda haksız fiili işleyen kişinin iş yeri aracı ile birine çarpması durumunda iş sahibi sorumlu tutulmaktadır. Borç hukuku içerisinde belirtilen tehlike sorumluluğu altında bir kişinin şoförünün kaza yapması durumunda, araç içerisinde bulunan iş verende şoför kadar sorumlu bulunmaktadır. Trafik kazası sonucunda maddi ve manevi tazminat açacak olan kişi aracın sürücüsüne, işletene, araç sahibine, aracı sigortalayan şirkete karşı da farklı davalar açabilirler.  Doktor ihmali nedeni ile bir hastanın vefat etmesi veya zarar görmesi durumunda doktora, doktorun içerisinde bulunduğu hastaneye, doktorun çalıştığı sağlık kurumuna, hekimin Sağlık Bakanlığında çalışması halinde Sağlık Bakanlığına, üniversite veya vakıf bünyesi altında hekimlik yapması durumunda üniversiteye ve vakfa maddi ve manevi olarak tazminat davası açılabilir. Maddi ve manevi tazminat sorularınız için Emin Hukuk Bürosu üzerinden avukatlarımızla iletişime geçebilir, sorularınızı iletebilirsiniz.